Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Αγαπητά μου παιδιά.
Το σημερινό θέμα θα το χαρακτήριζα αρκετά εύκολο, χωρίς όμως να λείπουν τα σημεία με τεχνική δυσκολία (μέτριου όμως βαθμού) όπως οι 2 αρμονικές αλυσίδες και μερικά "άλματα" των φωνών της δοσμένης μελωδίας, που για να διαχειριστούν χρειάζονται κάποια εμπειρία.
Πιστεύω όμως πως όλα αυτά που ανέφερα δεν αποτελούν πρόβλημα για όποιον ή όποια είχε κάνει μια καλή προετοιμασία.
Ίσως βέβαια ένα τέτοιο θέμα να "αδικεί" λίγο τους πολύ δυνατούς.
Εάν θέλετε να ακούσετε την παρακάτω εναρμόνιση πατήστε παρακάτω:


Καλά αποτελέσματα και καλή επιτυχία για αύριο.

Θοδωρής Μπρουτζάκης

thodorisbroutzakis@gmail.com
skype: thodorisbroutzakis69







8 σχόλια:

  1. Καλημέρα σας,

    ελπίζω να είσαστε σε κάποια παραλία αυτή τη στιγμή και να χαίρεστε το καλοκαίρι. Έχω μια ερώτηση όσον αφορά το φετινό θέμα και κανένας μέχρι στιγμής δεν έχει μπορέσει να μου την απαντήσει. Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος που όλοι επέλεξαν φέτος να εναρμονίσουν αυτή τη μελωδία στην Σολ μείζονα και όχι φερ' ειπείν στη σχετική της ελάσσονα, δηλ. την Μι; Γιατί πέρα από τον οπλισμό, δεν βλέπω κάτι άλλο (π.χ. πτωτικά σημεία ή κάτι ανάλογο) που να υποδεικνύει σαφή τονικότητα (δηλ. την Σολ μείζονα οπωσδήποτε). Τα πτωτικά σημεία που έχει στο τέλος του κομματιού και πριν αρχίσουν οι μετατροπίες κάλλιστα θα μπορούσαν να υποδεικνύουν Μι ελάσσονα. Κάποιος -μάλλον όχι και τόσο σχετικός- μου είπε ότι δεν έχει τρίτη της Πικαρδίας. Επέλεξα να αγνοήσω το συγκεκριμένο σχόλιο για ευνόητους λόγους. Το ρε στο δεύτερο μέτρο στη γραμμή της σοπράνο κάλλιστα μπορεί να θεωρηθεί ποικιλματικό (λέω εγώ). Αν μπορείτε να με βοηθήσετε, θα σας ήμουν ευγνώμων. Τέλος, συγχαρητήρια για το μπλογκ σας, τα θέματα που έχετε αναρτήσει είναι πολύτιμα και πάρα πολύ χρήσιμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ φίλε/η.
    Από αυτα που μου γράφεις διαπιστωνω οτι καποια πραγματα δε σου ειναι απολυτως ξεκαθαρα.
    Ας παρουμε τα πραγματα με τη σειρα....
    Στα θέματα σχολικής αρμονίας η αρχική τονικοτητα συμπιπτει με την τελικη.
    Αν υποθεσουμε οτι εναρμονιζαμε το θεμα σε Μι- το φα φυσικο στο τελος του πρωτου μετρου θα μας οδηγουσε ή σε Ντο+ ή σε λα- ,αλλά ο 2ος κρίκος της αλυσίδας (κι αυτο ειναι το καθοριστικο) θα ξεκινουσε σε Φα#- τονικότητα που δεν "κολλάει" ή όπως λέει και η επιτροπη που βαζει τα θεματα δεν εχει "λειτουργικότητα στη συνδεση".
    Αρα κατι τετοιο ειναι σαφως λαθος.
    Τωρα για την 3η της Piccardie δεν μπορω να καταλαβω τι εννοεις.
    Σαφως υπαρχουν μελωδικες γραμμες που μπορουν να εναρμονιστουν το ιδιο σωστα και στις 2 σχετικες, εδω όμως δεν προκειται για τετοια περιπτωση.
    Δεν ξερω αν προετοιμαζεσαι για να δωσεις τον προσεχη Ιουνιο ή έδωσες φετος.
    Ειμαι στη διαθεση σου για περισσοτερες πληροφοριες, απλα ειμαι σε διακοπες μεχρι τις 25 του μηνα και δεν μου ειναι τοσο ευκολο να απαντω καθημερινα.

    Θοδωρης Μπρουτζακης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σας ευχαριστώ για την απάντησή σας. Εγώ το φα φυσικό θεώρησα ότι ανήκει σε Ναπολιτάνικη συγχορδία. Ενώ την Φα#- τη θεώρησα ως μια πολύ κοντινή τονικότητα στην Μι-. Οπότε, εξακολουθώ να μην καταλαβαίνω. Και τα ρωτάω αυτά για να καταλάβω το σκεπτικό της επιτροπής που βάζει τα θέματα, γιατί ειλικρινά δεν το καταλαβαίνω. Δηλ. σαν θέμα πού πατάει και πού βρίσκεται ακριβώς αυτή η μελωδία, σε ποια τονικότητα, όταν δεν υπάρχουν σαφή πτωτικά σημεία στη Σολ+, και οι μετατροπίες είναι συνεχείς και ταχύτατες με δύο διατονικές και μετατροπικές αρμονικές αλυσίδες. Τελικά αυτή η μελωδία δεν είναι από κάθε άποψη προβληματική, όπως όλα τα θέματα των πανελλαδικών;

    Για την τρίτη της Πικαρδίας εννοώ ότι δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση να την συναντήσουμε στο τέλος του κομματιού για να είναι η μελωδία γραμμένη στον ελάσσονα τρόπο (όπως μου είπανε). Απ' όσο γνωρίζω, η εν λόγω τρίτη είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα, κυρίως, του Μπαρόκ.

    Όπως και να έχει πλησιάζει δεκαπενταύγουστος, οπότε ας τα αφήσουμε προς το παρόν, καλές διακοπές σας εύχομαι και όταν βρείτε χρόνο και μπορείτε, αν θέλετε μου απαντάτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Και κάτι ακόμα: αν δεν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε Ναπολιτάνικη, γιατί θα αναγκαστούμε να κάνουμε μια μάλλον εξαιρετική και ασυνήθιστη λύση, δεν μπορούμε απλά το φα φυσικό να το θεωρήσουμε ως μια κατιούσα αλλοίωση της 5ης; Δηλαδή, τα δύο πρώτα μέτρα να έχουν ως εξής: Ι-ΙΙ-V(με κατιούσα αλλοίωση)-Ι, όπου ο χρωματικός φθόγγος καθυστερεί την Ι; Μου φαίνεται μια πολύ απλή και πολύ ωραία σύνδεση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αγαπητέ φίλε/η
    Πρέπει πρώτα απ΄όλα να ξεκαθαρίσουν μέσα σου οι χρήσεις και η λειτουργία ορισμένων αρμονικών συνδέσεων. Εννοώ δηλαδή οτι στα πλαίσια της παραδοσιακής - τονικής αρμονίας, κάποια πράγματα δεν στέκουν στυλιστικά, όχι γιατί ακούγονται άσχημα ή φάλτσα, αλλά γιατί πολύ απλά είναι εκτός του συγκεκριμένου ύφους πάνω στο οποίο καλώς ή κακώς αξιολογείται ο κάθε υποψήφιος. Εδώ λοιπόν αρχίζουν τα προβλήματα κατανόησης της "λογικής" ενός θέματος, άρα κατ΄επέκταση και τα προβλήματα στην σωστή (επαναλαμβάνω στυλιστικά) εναρμόνισή του.
    Επειδή διακρίνω (αν μου επιτρέπεις και ζητώ συγνώμη αν κάνω λάθος έναν εκνευρισμό σ΄αυτά που γράφεις, λάβε υπ΄όψη σου τα εξής:
    Τα θέματα των πανελληνίων σίγουρα δεν διεκδικούν "δάφνες" μουσικότητας αλλά σε καμμία περίπτωση δεν μπορούμε να τα χαρακτηρίσουμε κι όλα προβληματικά όπως μου γράφεις. Είναι σύνθετες ασκήσεις τονικής αρμονίας που έχουν γραφτεί από ανθρώπους που γνωρίζουν πολύ καλά το αντικείμενο (και δεν έχουν λόγο να αδικήσουν κανέναν), με αλλεπάλληλες μετατροπίες και παγίδες γιατί όχι, που σκοπό έχουν να αξιολογήσουν έναν υποψήφιο σε μια άχαρη 3ωρη εξέταση, κάτι που γίνεται όμως σε κάθε μάθημα.
    Ανάλογα με την προετοιμασία και την ικανότητα του καθενός κάποια σημεία χαρακτηρίζονται εύκολα, κάποια άλλα δυσκολότερα και κάποια άλλα πολύ δύσκολα ενδεχομένως.
    Σ΄αυτό που κι εγώ έχω την ένστασή μου προς την επιτροπή που βάζει τα θέματα, είναι το επίπεδο της δυσκολίας κάποιων θεμάτων σε σχέση με τις 3 μόνο ώρες που δίνονται, σε συνδυασμό με το νεαρό της ηλικίας σας, καθώς και με το ότι αν η γνώση του υποχρεωτικού αρμονίας είναι ικανή να αντιμετωπίσει ένα τέτοιο θέμα, κάτι που δεν ισχύει στα σίγουρα.
    Το φετινό όμως θέμα ήταν αντικειμενικά εύκολο κι όπως σχολίασα και στην προτεινόμενη λύση που ανέβασα στο blog "ένα τέτοιο θέμα ίσως αδικεί τους πιο δυνατούς".
    Με ηρεμία λοιπόν τώρα, στείλε μου αν βέβαια θέλεις ένα δείγμα δουλειάς σου, να βρούμε μαζί τι έφταιξε και να διορθώσουμε τα όποια λάθη. Θα ήταν χαρά μου να σε βοηθήσω.
    Και κάτι τελευταίο πάνω σ΄αυτά που μου έγραψες για να καταλάβεις τα λάθη σου.
    1. Αν είχαμε τονικότητα Μι- το ρε (που το παίρνεις σαν ποίκιλμα) στο 2ο μέτρο έπρεπε να ήταν οπωσδήποτε ρε#.
    2. Όταν έχουμε διατονική μετατροπία, εκτός του οτι προσέχουμε να μην δημιουργηθούν τεχνικά λάθη όπως παράλληλες ή κακές αρμονικές σχέσεις κ.λ.π., κοιτάμε οι συγχορδίες αυτή την "κρίσιμη" στιγμή, να έχουν μια ορθή στυλιστικά σχέση μεταξύ τους, όπως ας πούμε V-I, I-IV, V-VI κ.λ.π κι όχι ας πούμε V-II ή περίεργες σχέσεις αυξημένων διαστημάτων κ.ά. δημιουργώντας έτσι modal ακούσματα. Άρα το ότι η Μι- είναι πολύ κοντινή με την Φα#- όπως μου αναφέρεις, είναι κάτι πολύ σχετικό έως αυθαίρετο. Πρέπει να δούμε πως κάνεις ακριβώς τη σύνδεση.
    Όλα αυτά βέβαια είναι λόγια και για να τα κατανοήσει κανείς έτσι όπως πρέπει, πρέπει να τα δουλέψει στην πράξη, να κάνει τα λάθη του και την αυτοκριτική του και μέσα απ' αυτά να μάθει, όπως κάναμε όλοι μας.
    Θα δεις πως σύντομα θα καταλάβεις και την λογική των θεμάτων και πως θα αντιμετωπίζεις τις όποιες δυσκολίες του, αλλά κυρίως το πως θα είσαι σίγουρος/η 100% για κάθε νότα που έγραψες.
    Με εκτίμηση
    Θοδωρής Μπρουτζάκης

    thodorisbroutzakis@gmail.com
    skype: thodorisbroutzakis69

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γειά σας και πάλι,

    σας ευχαριστώ για την απάντησή σας. Εγώ το ρε φυσικό το θεώρησα απλά ως χρωματικό ξένο φθόγγο. Από εκεί και πέρα, καταλαβαίνω αυτό που λέτε για το πέρασμα από την Μι- στη Φα#-, αλλά έχω την εντύπωση πως ό,τι σχέση έχει η Σολ+με τη Λα+, την ίδια σχέση θα έχει και η Μι- με τη Φα#-. Βέβαια, δεν έχω μπροστά μου τη λύση που έγραψα για να δω αν υπάρχουν αυξημένα διαστήματα ή τέτοιες μικροπαραβάσεις (αρκεί όμως κάτι τέτοιο για να πούμε με βεβαιότητα ότι η τονικότητα του θέματος είναι η Σολ+ πέραν πάσης αμφιβολίας;)
    Και για να είμαι ειλικρινής δεν έχω όρεξη να το λύσω ξανά από την αρχή. Θυμάμαι όμως ότι μου είχε βγει πολύ στρωτό και με σχετική άνεση.

    Τώρα, για την επιτροπή τι να πω; Δεν αμφιβάλλω ότι έχουν κάποιες μουσικές γνώσεις (σίγουρα θα έχουν για να είναι εκεί που είναι), αλλά οι μουσικές γνώσεις δεν αρκούν για να κάνει κάποιος σωστά τη δουλειά του σ' αυτόν τον τομέα. Υποτίθεται ότι τα θέματα που βάζουνε είναι επιπέδου υποχρεωτικού αρμονίας, αλλά στην πράξη κάτι τέτοιο δεν ισχύει (όπως λέτε και εσείς). Επίσης, δεν ξέρω αν τα θέματά τους ακολουθούν ένα συγκεκριμένο ύφος (μπαρόκ, κλασικό ή ρομαντικό). Κατά τη γνώμη μου υπάρχουν πολύ καλύτεροι τρόποι για να εξεταστεί η γνώση του καθενός στην αρμονία, από αυτά τα άχαρα θέματα που είναι γεμάτα "εξυπνακίστικες" παγίδες. Η αίσθηση που αποκομίζω είναι ότι όσο περισσότερες ¨μαγκιές" κάνει ένας υποψήφιος, τόσο το καλύτερο. Η αρμονία όμως μπορεί να είναι και ένα πάρα πολύ απλό πράγμα. Ο Μότσαρτ, νομίζω, έχει γράψει αριστουργήματα με πολύ απλό υλικό, ενώ τα Χορικά του Μπαχ θεωρούνται υπόδειγμα αρμονικής τελειότητας και εκλέπτυνσης της αρμονικής γραφής, και πάλι με πολύ απλό υλικό. Εδώ πέρα, ουσιαστικά το μόνο στο οποίο εξετάζεται κανείς είναι πόσο έξυπνες μετατροπίες ή πόσο έξυπνα κόλπα θα κάνει. Και βέβαια, έχει τα πλεονεκτήματά του το να μπορείς να χειρίζεσαι το μουσικό υλικό με μια κάποια άνεση, αλλά τελικά είναι αυτός τρόπος εξέτασης μουσικών γνώσεων και ικανοτήτων και μπορεί ένας σπουδαστής με γνώση υποχρεωτικού αρμονίας να τα βγάλει σε 3 ώρες; Το μόνο που απομένει μετά από αυτά που βάζουν είναι να μας εξετάσουν στην αρμονία του Μεσιάν ή σε σειραϊκή αρμονία. Αν αυτό θεωρείται εξέταση μουσικών γνώσεων και ικανοτήτων για την εισαγωγή στο Α' εξάμηνο προπτυχιακών μουσικών σπουδών, εγώ πάω πάσο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλέ μου φίλε/η
    Καταλαβαίνω απόλυτα την πικρία σου και δεν σου κρύβω (το έχεις καταλάβει πιστεύω) οτι συμφωνώ σε αρκετά από τα σημεία που θίγεις.Νομίζω όμως πως τα ισοπεδώνεις όλα. Τα θέματα που έχουν τις "εξυπνακίστικες" παγίδες, όπως περιγράφεις (αν και δεν συμφωνώ απόλυτα) είναι δυστυχώς ή ευτυχώς ένα από τα δεδομένα της εξέτασης και μαζί μ' αυτό και ο χρόνος των 3 ωρών που δίνεται. Άρα η προετοιμασία πρέπει να περιλαμβάνει και αυτές τις παραμέτρους.
    Πίστεψέ με δεν χρειάζονται ούτε "κόλπα" ούτε "μαγκιές" για να γράψει κανείς καλά. Στο λέω αυτό με βεβαιότητα, γνωρίζοντας πολύ καλά το αντικείμενο από την εμπειρία που έχω πάνω στις εξετάσεις.
    Σαφώς και υπάρχουν ερωτηματικά ως προς το "ύφος" των θεμάτων. Θα έπρεπε κατά τη γνώμη μου η ίδια η επιτροπή κάθε χρόνο να δίνει κι ένα υπόδειγμα εναρμόνισης, καθώς και τα σημεία που θα έπρεπε να θιγούν μαζί με με έναν ας πούμε "οδηγό αξιολόγησης".
    Όλοι αυτοί οι προβληματισμοί που διατυπώνεις, άσχετα αν συμφωνώ ή διαφωνώ μαζί σου, αποτέλεσαν το έναυσμα για να ξεκινήσω την προσπάθειά μου, να βοηθήσω δηλαδή όσα παιδιά το είχαν ανάγκη.
    Ας ελπίσουμε πως στο μέλλον τα πράγματα θα βελτιωθούν.
    Κλείνοντας θα ήθελα να σε ευχαριστήσω ιδιαίτερα για την επικοινωνία, καθως και για τα καλά σου λόγια στην προσπάθειά μου να στήσω αυτό το blog και να σου ευχηθώ ότι καλύτερο για το μέλλον σου

    Με εκτίμηση

    Θοδωρής Μπρουτζάκης

    thodorisbroutzakis@gmail.com
    skype: thodorisbroutzakis69

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν είναι ακριβώς πικρία. Περισσότερο απορία θα έλεγα. Όπως και να έχει, θα παρακολουθώ το μπλογκ σας και θα κοιτάξω να λύνω τα θέματα που βάζετε.

    Χαιρετώ προς το παρόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.