Τρίτη 2 Ιουλίου 2019

Αγαπητοί αναγνώστες του blog.
Πριν σας χαιρετήσω για καλοκαίρι, θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο για το νέο τρόπο εξέτασης για την εισαγωγή στα μουσικά Πανεπιστήμια.
Θα αναφερθώ δηλαδή στα μαθήματα "Μουσική αντίληψη και γνώση" και "Μουσική εκτέλεση και ερμηνεία".
Η παρακάτω γνώμη αποτελεί, όπως άλλωστε είναι λογικό, την προσωπική μου τοποθέτηση, πράγμα που σημαίνει πως μπορεί (και είναι λογικό) να υπάρχουν και πολλοί διαφωνούντες.
Κρίνω το συνολικό "ισοζύγιο" παρά τα όποια προβλήματα ως θετικό. Βέβαια αυτό δε σημαίνει πως δεν υπάρχουν σημεία που χρήζουν βελτίωσης, ή και αναθεώρησης.
Κατ' αρχήν θα έπρεπε  να είχε δοθεί στη δημοσιότητα ένα υπόδειγμα του 9σέλιδου φυλλαδίου των εξετάσεων, αρκετά πριν από αυτές, έτσι ώστε οι υποψήφιοι να είναι  εξοικειωμένοι με το στυλ της εξέτασης και να είναι γνώστες του τι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν, με κάποια σχετική λεπτομέρεια.
Υπήρχαν συνάδελφοι καθηγητές στα μουσικά σχολεία, αλλά και στα ωδεία που επί μήνες δεν γνώριζαν τι έπρεπε να διδάξουν στο μάθημά τους και σε ποιο "βάθος", έχοντας ως μοναδικό γνόμωνα το Φ.Ε.Κ., που περιέγραφε βέβαια τα αντικείμενα προς εξέταση, αλλά είχε ομολογουμένως πολλά ερωτηματικά και ασάφειες. 
Αλλά ας πάρουμε τα ερωτήματα με τη σειρά.

Α1 ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ

Πολύ ουσιώδης άσκηση και πολύ καλά δομημένη.
Για την ιστορία αναφέρω και τις σωστές απαντήσεις:
Α1.1: γ
Α1.2: α
Α1.3: β
Α1.4: ε
Α1.5: α

Α2 ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΡΥΘΜΙΚΟΥ ΜΕΤΡΟΥ

Εδώ τα πράγματα αλλάζουν σε σχέση με την αντίστοιχη άσκηση που ξέραμε μέχρι τώρα (και είχα κάνει και την κριτική μου ως προς αυτό) και πλέον δεν ακούγεται μια επαναλαμβανόμενη νότα με τονισμό στο 1ο ισχυρό του μέτρου, αλλά ένα κρουστό, όπου πλέον στο 1ο ισχυρό δεν έχουμε τονισμό, αλλά ένα συγκεκριμένο ηχοχρωματικό χτύπημα. 
Δεν υπάρχει κανενός είδους μοτιβική παρουσία και περιπλέκονται απλές με πολύπλοκες ρυθμικές διαιρέσεις, δίχως κανένα στοιχείο επαναληπτικότητας.
Ακριβώς γι' αυτόν το λόγο, εκτιμώ πως είναι αρκετά δύσκολο να εξαχθεί το σωστό μέτρο και θα πρότεινα (όπως έχω κάνει και σε πρόσφατη ανάρτησή μου) το εξαγόμενο ρυθμικό μέτρο να προκύπτει από ένα πραγματικό μουσικό απόσπασμα, λόγιας, jazz, παραδοσιακής ελληνικής ή ξένης μουσικής.

Α2.1: δ
Α2.2: β
Α2.3: β
Α2.4: γ
Α2.5: γ

Α3 ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΧΟΡΔΙΑΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ
Εδώ δε συναντάμε καμία αλλαγή σε σχέση με τα όσα γνωρίζαμε για τη συγκεκριμένη άσκηση.
Η κριτική μου είναι πως θα πρέπει να συμμετέχει και το αριστερό χέρι του πιανίστα, έτσι ώστε η τυχόν αναστροφή να ακούγεται και να μην εκτελούνται οι συγχορδίες σε κλειστή θέση με το ένα χέρι μόνο. 

Α3.1: β
Α3.2: γ
Α3.3: ε
Α3.4: α
Α3.5: β 

Α4 ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΔΙΑΔΟΧΗΣ ΣΥΓΧΟΡΔΙΩΝ
Κι εδώ δε συναντάμε καμία διαφορά.

Α4.1: β
Α4.2: γ
Α4.3: β
Α4.4: α
Α4.5: β

Α5 ΑΣΚΗΣΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΧΡΟΙΩΝ
Πολύ καλή άσκηση με εύστοχα μουσικά αποσπάσματα και σαφείς διαφορές στα ηχοχρώματα που ο υποψήφιος καλείται να αναγνωρίσει.

Α5.1: γ
Α5.2: γ
Α5.3: δ

Στη 2η ομάδα ερωτημάτων έπρεπε να υπάρξουν απαντήσεις μέσα από τα βιβλία Μουσικής του Γυμνασίου και της Α' Λυκείου, κάτι που είχε αποσαφηνιστεί σχετικά έγκαιρα από το Υπουργείο Παιδείας.
Το ίδιο ισχύει και για την 4η ομάδα ερωτημάτων

Στην άσκηση κλασικής αρμονίας εμφανίζεται ένα ανάριθμο μπάσο των 8 μέτρων, πολύ έξυπνα δομημένο, στο οποίο αναζητούνται θεμελιώδεις γνώσεις της κλασικής αρμονίας, όπως η αρμονική αλυσίδα, η εναρμόνια μετατροπία, καθώς και η τέλεια πτώση.
Είμαι στη διάθεσή σας, αν θέλετε ένα υπόδειγμα εναρμόνισης αυτού του ανάριθμου μπάσου.

Στο ερώτημα Γ2 (Γ2.1-Γ2.3) ΑΣΚΗΣΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ-ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ, ζητήθηκαν 3 ερωτήματα σε σχέση με την  τονικότητα, την ενορχήστρωση και το βασικό θέμα του αποσπάσματος του Grieg, τα οποία και θεωρώ εξαιρετικά εύκολα.
Κάτι αντίστοιχο από άποψη δυσκολίας ζητήθηκε και στα ερωτήματα Γ2.4-Γ2.6 στο κομμάτι του Μ. Χατζιδάκι.

Στο μάθημα "ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ" ο κάθε υποψήφιος (έπαιξε-τραγούδησε) 1 κομμάτι, για το οποίο το Υπουργείο πρότεινε να εξαντληθεί το 6λεπτο. Η 3μελής επιτροπή το αξιολογούσε με τον πλέον αδιάβλητο τρόπο, δηλαδή πίσω από ένα παραβάν, μη έχοντας έτσι την παραμικρή οπτική επαφή με τον εξεταζόμενο.
Στην αίθουσα εξέτασης υπήρχε πιάνο, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για κούρδισμα-τονοδότηση για τους μη πιανίστες.
Ο επιμελητής (εκπαιδευτικός τοποθετημένος γι' αυτό το ρόλο) ήταν ο συνδετικός κρίκος μεταξύ εξεταζόμενου και επιτροπής για πιθανές ερωτήσεις ή διευκρινίσεις επί της ακρόασης. Με άλλα λόγια ο εξεταζόμενος δεν άκουγε ούτε τη φωνή των μελών της επιτροπής.
Είχε δε δοθεί πάλι με οδηγία του υπουργείου, όχι μόνο χώρος και χρόνος για "ζέσταμα" των υποψηφίων, αλλά ακόμα και βοήθεια για αναζήτηση μιας παρτιτούρας για τους "ξεχασιάρηδες" είτε από τη βιβλιοθήκη του σχολείου, είτε από το διαδίκτυο.
Ομολογώ πως η εν λόγω διαδικασία, παρά τις όποιες αμφιβολίες μου, κύλησε άψογα και υποδειγματικά.
Μοναδική μου διαφωνία εδώ, πως στην τελική βαθμολογία των υποψηφίων, δεν προσμετράται η χαμηλότερη εκ των τριών εξεταστών, αλλά ο μέσος όρος των 2 υπολοίπων.

Κλείνω λέγοντάς σας, πως γίνεται προσπάθεια (το θεωρώ μάλλον βέβαιο), τα αποτελέσματα όλων των εδικών μαθημάτων να ανακοινωθούν μέχρι την προσεχή Παρασκευή 5 Ιουλίου.

Εύχομαι σε όλους σας καλά αποτελέσματα και καλό και ξέγνοιαστο καλοκαίρι.

Θοδωρής Μπρουτζάκης

thodsorisbroutzakis@gmail.com



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.